torsdag, februari 05, 2009

The F-world - Storebror ser dig..


... och hör det du och andra berättar!
Jag tänker på fenomenet Facebook som exploderat över hela vårt klot de senaste åren.

De kontakter som inte finns på "fejjan" tenderar att försvinna ur medvetandet rätt snart, för det är ju här ALLA hänger.

Och det är också här man får en daglig uppdatering om folks status. Rätt bekvämt att få det serverat - behöver inte ringa/maila/messa/hälsa på folk längre för att veta vad de gör o har det. På ont och gott - är vår personliga kontakt påväg att bli virtualliserad?
Samtidigt är det ju ett fantastiskt lätt sätt att hålla kontakt med gamla skolkompisar och kollegor, resekamrater och ytliga bekanta. Är man lite osäker kan man försiktigt "poka" någon man vill få kontakt med.

Som en vän till mig uttryckte sig - "Med fejjan behövs inget annat - vad härligt det är att få ta del av personers vardag och följa med på resor världen över"

Väntar med spänning på när och om det blir något bakslag - torde ju ändå vara rätt lätt för illvilliga att utnyttja en sån global samlingsplats.. när-vem-hur släpps bomben kan man undra?

4 kommentarer:

Anonym sa...

vadå väntar?

Kimzon sa...

menar att det fortfarande är gratis, ingen spam osv
snart tippar jag på en ändring..

Anonym sa...

aha
du menar så.

jag tror de kommer att förbli gratis. de tänker ju tjäna pengar på att sälja alla till marknadsföringar och såna undersökningar.

undra om man kan sätta upp en skylt 'reklam /spam - nej tack' eller om fejjan nix eller nåt i den stilen

Cissibitar sa...

Hello Kim!
Jag har länkat hit från min blogg hoppas det är ok!
Kram Cissi